Táplálkozási és életmód tanácsok

termeszetAz alapvető életmód és táplálkozási normákról szóló fejezeteket azért tartom fontosnak beiktatni információs oldalamra, mert mindkét szakterület meghatározó mértékben befolyásolja az általam végzett gyógyító tevékenységet. Nincs olyan terapeuta, aki hosszútávon biztosítani tudná a húst hússal fogyasztó, vagy a „gyertyáját egyszerre két végén égető” ember egészségét.

Vallom, hogy saját magunk tehetünk legtöbbet egészségünk megőrzéséért. Nem mellékes, hogy az ember milyen minőségben éli mindennapjait 60 éves kora után. Azért jelöltem meg ezt a korhatárt, mert szerencsés esetben a túlhajszolt, kirabolt szervezet is elbukdácsolhat a hatvanas évekig súlyos egészségkárosodás nélkül.

ÉLETMÓD TANÁCSOK

A kínai kultúra az alábbiak szerint definiálja az egészséget:

A természet a társadalom, a család, és a belső én Tao-jával kialakított összhang. A vezetékekben az életerő szabadon áramlik jelen van a testműködés harmóniája. ( A taoizmus filozófia, vallás, életszemlélet: a Tao a követendő út. Alapvetően népi, paraszti ihletésű bölcseleti vallási irányzat. Filozófiájának rendszerbe foglalását 2500 évvel ezelőtt Lao Ce-nek tulajdonítják.)

Az életmód tanácsadás egy önálló szakma. Nem kívánok mélyen belebonyolódni, csupán néhány, általam fontosnak tartott gondolatot említek meg érintőlegesen. Az egészséges ember aktív, cselekvő, játékos, kommunikatív, önmegvalósító, értékteremtő, értéktartó,

Az egészséget befolyásoló tényezők:

– Belső tényezők: pozitív–negatív gondolkodás, kommunikáció, aktivitás–passzivitás, műveltség, világkép, életcél.

– Külső tényezők: filozófiák, művészet, vallások, természeti környezet, mesterséges környezet, a gyógyítás rendszerei.

Az életmód szempontjából fontos tevékenységek:

Munka, művelődés, tanulás, társas együttlét, fogyasztási szokások.

vizOláh Andor szerint az egészséges életmód alap pillérei :

– méregtelenítés
– helyes táplálkozás
– fitoterápia (gyógynövények alkalmazása)
– napfény, levegő, víz (kapcsolat a természettel)
– mozgás
– jóga
– lelki gyakorlatok (meditáció)
– személyiségfejlesztés.

Aki teljesen helyre akarja állítani egészségét és teljesen egészséges akar maradni, annak a természetes élet és gyógymódok egészét igénybe kell venni, állandó intenzív bensőséges kapcsolatban kell lennie és maradnia a természettel és mindazzal ami természetes. Aki a természetes életmódnak csak egy részét valósítja meg, csak részleges egészséget és gyógyulást érhet el. „ Az egészséges lét nem természetes, hanem emberi teljesítmény” (Schipperges) – azaz az egészségért minden nap meg kell küzdenünk!

Az életmódváltás pszichológiai háttere

Az életmódot váltó embert érő negatív külső hatások: kigúnyolás, társasági kirekesztődés, lenézés, lebeszélés, csábítás, ijesztgetés, deviánsnak bélyegzés, a reklám kényszere, tömegkommunikációs agymosás.

Belső ellenhatások: nosztalgia, félelem, megszokott örömforrások, a szokás hatalma, ismerethiány, tanulásra való restség, befolyásolhatóság, időhiány, energiahiány, korábbi önnevelési törekvések kudarca.

Támogató belső hatások: életfordulat igénye, lázadás, kalandvágy, divatkövetés, szellemi útkeresés, kompenzáció, világnézeti kényszer.

Külső támogató hatások. Család, tekintélyszemélyek, modell személyek, csoporthatás, támogató személy.

almaTÁPLÁLKOZÁSI TANÁCSOK

A helyes táplálkozás és az egészség között szoros összefüggés van. A betegségek nagy részét mérgezés okozza pl. a túlzott fehérje bevitel. Időnként fontos, hogy lemondjunk az evésről, és ezzel adjunk lehetőséget pihenésre az emésztőrendszernek. Jótékony hatással vannak a szervezetre a havonta legalább egyszer 1 napos lé böjtök. Az 5+2 napos lé böjt lebonyolítása szakember felügyelete mellett javasolt.

Az igazi gyógyítást a természet végzi a test természetes védekező képességének felhasználásával. A böjtök elősegítik a szervezetben felhalmozódott méreganyagok kiürülését. Az egészséges szervezetben nem telepszenek meg a baktériumok, csak a mérgezett legyengült szervezetben, ahol elszaporodnak, támadást indítanak, amely sejtkárosodással jár.

Serkentőszerek

Rohanó világunkban, hogy teljesítményünk megfeleljen a gyakran abnormális elvárásoknak, észre sem vesszük és máris beleestünk a serkentőszerek mértéktelen fogyasztásának csapdájába. Nem szabad összetéveszteni az egészséget a serkentett állapottal!

A kávé

A kávé, a dohány, az alkohol, és a kábítószerek felhalmozódnak a vérben és a testszövetekben. Amikor hirtelen abbahagyjuk a fogyasztásukat felborul az idegi egyensúly.

Egy fiatal egészséges ember ha rendszeresen kávét iszik a kávésav a kávé elfogyasztása után nem sokkal a vizelettel kiürül. Ekkor a kávénak még nincs rossz hatása. A kávé feldobja és jól érzi magát, az egész világgal elégedett. Ahogy az évek múlásával a vesék állapota romlik, elérkezik az idő, amikor a kávésav már nem ürül ki ilyen gyorsan a szervezetből, hanem cseppről cseppre felhalmozódik. Már nem érzi jól magát a kávé után, és úgy dönt, hogy nem iszik többet de ahogy abbahagyja, ahelyett, hogy jobban lenne, állandó heves fejfájás gyötri. Meglepődik ha hallja, hogy megvonási tünetektől szenved.

A kávéivás beszüntetését követő megvonási tünetek addig jelentkeznek amíg a kávé méreganyag-tartalma ki nem ürül a szervezetből. Ez 1 naptól 1 hétig is eltarthat. Ha ekkor az ember nem tér vissza a napi sok kávéhoz, hanem megáll még a biztonságos kis mennyiségnél a kávésav ismét ki tud ürülni a vizelettel. Megemelt adag esetén újra elkezdődik a mérgező savak felhalmozódása a szervezetben . A kávé még serkent egy ideig, de egy idő elteltével mind többre van szükség. (A folyamat kezdődik előröl) Amikor a szervezetben nagy koncentrációban felhalmozódnak a méreganyagok, a kávé már nem serkent többé bármennyit is iszunk belőle, csak depressziót vált ki.

Ez veszélyes időszak, mert a test telítve van mérgekkel és erősen kimerült. Tipikusan ebben az időszakban szoktak beütni az egészséget érintő katasztrófák. Az ízületi gyulladás, az ideggyulladás, a rák.

A mai táplálkozási szokások legfőbb hibái

– Túlzott kalória bevitel (Férfiak: 3800 kalória 2500 helyett, nők: 2900 kalória 2100 helyett)
– Túlzott zsírbevitel (Férfiak: 143 g  kb. 100 g helyett, nők:  118 g  kb. 80 g helyett)
– Túlzott fehérjebevitel
– Túlzott szénhidrátbevitel
– Túlzott alkoholbevitel
– Túlzott konyhasóbevitel
– Alacsony rostbevitel
– Alacsony vitaminbevitel
– A kalcium és a foszfor bevitelének nem megfelelő aránya
– Alacsony kálium és magnézium bevitel
– Alacsony vasbevitel
– Alacsony élőtáplálék bevitel ( friss növényi anyagok helyett konzervek, túlfőzött ételek)
– Környezeti mérgek túlzott terhelése

Táplálkozási szokásainkban legyünk mértéktartóak, mert könnyen ráléphetünk az elhízás ingoványos talajára ahonnan igen nehéz a visszatérés. Az elhízás azon kívül, hogy egészségtelen, a Hölgyeknél a narancsbőr kialakulásában is szerepet játszik. Cellulit masszázzsal elérhető szerény eredmény, de csak abban az esetben ha az drasztikus életmódváltással társul.

A fogyni vágyók kerüljék a cukrászdákat, és ne vegyenek részt olyan kerti partikon ahol a nyársra tűzdelt szalonna, hús, kolbász, sütése majd lágy fehér kenyérrel való elfogyasztása az est fénypontja.

TESTMOZGÁS

Az eredményes fogyás megkerülhetetlen eleme a rendszeres mozgás. Válasszon mindenki magának olyan mozgásformát amelyet szívesen végez hosszú távon, nem csupán a strandszezon kezdete előtt. Pl. kocogás, séta, kirándulás, taicsi, callanetics, euritmia, táncterápiák, úszás, stb.

A szervezet 30 perc folyamatos mozgás után kezdi lebontani a fölösleges zsírszöveteket, és ez a folyamat a 60. percig tart. Ezután az edzés már káros hatással van az izomzatra és az agysejtekre. Tréning alatt lényeges a pulzusszám szinten tartása. Arra kell törekedni, hogy elérje az optimális értéket, tartósan ott maradjon, de ne lépje azt túl.

Ajánlott pulzusértékek testedzés alkalmával:

– 20- 30 éves kor között: 115 – 120 / perc
– 30- 40 éves kor között: 100 –110 / perc
– 40- 60 éves kor között: 95 – 104 / perc
– 60 éves kor fölött tilos a pulzusszámot 94 / perc fölé emelni!